to pool - een rijgemeenschapskwartet
to pool is a card game, that I invented for the festival 'Kortrijk Congé' in July 2013.
The festival had the form of a fake-coincidental traffic jam of almost 300 cars. The card game was distributed at the meeting point and played in the car and on the fields around the traffic jam. Everybody had to fill in his or her personal values and draw a self portrait in the field.
Sometime around 1am one winners got a case of beer and the other a personalized card-game.
Here you find the pdf of an entire card-game set.
Since the festival was in Flanders the texts here under are all in Dutch.
Program note:
"Samen in een auto zitten creëert een ‘gemeenschap’. Waar je zit, bepaalt wie je bent – minstens voor de duur van de rit. Zolang je op de achterbank blijft plakken, heb je weinig met de organisatie van de rit te maken. Je doet andere dingen. Kijken, eindeloos kijken. Of spelletjes. Kijk-spelletjes. Of kart-spelletjes. Auto-kart-spelletjes bijvoorbeeld. Wat moet je anders? Vooraan: organisatie en transport; achterin: vrije tijd en minuten tellen.
to pool introduceert een gloednieuw spel rond de sociale constellatie van een rij-gemeenschap.
Van binnen zijn jullie een groep mensen, van buiten zijn jullie een voertuig. to pool speelt met jullie positie binnen de auto en binnen de groep van alle auto's. Van de buitenkant naar de binnenkant naar de buitenkant: wij willen er spelend achter komen hoe goed deze ‘gemeenschap’ functioneert.
Beginnend op de parking, via de straten en op de uiteindelijke bestemming bieden wij jullie een groot 'car(d)game' aan. Op de parking krijg je een plaats aangewezen. Van dan af bepaalt - zoals in het leven - het geluk en jouw handigheid welke positie je uiteindelijk zult innemen.
Hou de kaart die je van ons krijgt goed bij. En let eens op hoe snel je plots van plaats zult wisselen..."
RIJGEMEENSCHAPSKWARTETSREGELS
Om een van de twee schitterende prijzen te winnen zijn er twee mogelijkheden:
1. verzamel zo veel kaarten als mogelijk
2. verzamel zo veel 'rijgemeenschappen'* als mogelijk
door:
3. individuele duellen aan te gaan
4. wagen tegen wagen te spelen.
Een duel werk als volgt:
- je daagt iemand individueel of een hele wagen uit om te spelen
individueel:
- jij begint door een criteria (bijvoorbeeld 'praatlust') te noemen
- de andere zegt de cijfer die bij hem of haar er achter staat
- nu zeg jij de jouwe.
- de 'betere' cijfer heeft gewonnen en krijgt de kaart van de andere. (beslis zelf wat 'beter' is. Praatlust = 10? of 5?)
- bij de zelfde cijfer mag de andere het volgende criteria kiezen.
- hebben beide meer dan een kaart, mag men verder spelen tot men omvalt.
auto tegen auto:
- auto's kunnen alle kaarten van een andere auto winnen.
- in dat geval wordt per criteria het gemiddelde van de punten van alle inzittenden gemaakt
extra:
als men al veel kaarten heeft gewonnen kan ook individueel 'auto tegen auto' gespeeld worden, door 'rijgemeenschappen' tegen 'rijgemeenschappen' te spelen.
* Een 'rijgemeenschap' zijn vier kaarten van A1-A4 met de zelfde kleur. Eentje mag vervangen worden door een joker. Het moeten niet noodzakelijk de kaarten uit de zelfde wagen zijn.
People filling in their values and drawing a self portrait. |
People waiting of the trip to start. They filled in their cards already. |
Five volunteers helped distributing the cards and explaining the game. |
The price. |
The winner! |
People where also asked to invent a nickname for their car. Here the results. |